Inbrott och Prostitution

Hej hej!
Vilken djävla dag. I morse väcktes vi vid 7 av grannarna som upplyste oss om att det varit inbrott i 8 lägenheter kring där vi bor. Det finns 4 hus där och det jag bor i var det enda som besparades. Tyvärr hade de gjort inbrott i den andra lägenheten som de andra bor i. De var inte hemma nämligen, det var ingen tror jag i de lägenheter som de gjorde inbrott i.

Därför gick morgonen åt till att ringa till de andra och kolla vad de hade för värdesaker i lägenheten, vilket var 3 bärbara datorer, två mobiltelefoner och en del pengar. Så jag och Lakshmis son Vikram tog en tur upp i lägenheten och kollade läget. Det påminde om en krigszon lite med en massa grejer utrivna och spridda over sovrummet, öppnade väskor med innehallet utrivet. Det intressanta var att tjuvarna bara stulit pengar och smycken, men de hade lämnat alla 3 datorerna och mobiltelefonerna. Antagligen ville de inte kunna spåras och de är svårare att sälja. Så ingen större skada skedd, den andra gruppen blev av med några tusen kronor ungefär om tjuvarna hittade alla pengar men värdesakerna var kvar tack och lov. Jag skulle egentligen lämnat en rapport till polisen, som här nere bär k-pist, men jag var tvungen att åka iväg på praktiken så stackars Vikram fick göra det. Jag hoppas det gick bra. Den andra gruppen kommer få lämna en bättre redovisning till polisen sen när de kommer tillbaka på söndag över vad som faktiskt blev stulet. Men jag tror tjuvarna kom över en hel del. Enligt vad jag hört kom de över pengar och juveler för minst 300 000 rupier i en lägenhet (50 000 SEK), och de rånade mest bara pensionärer. Vilket känns jättehemskt. De måste ha varit tipsade eftersom de bara rånade lägenheter där ingen var hemma också.

Jaja dagen fortsatte sedan i lika tragisk stil med att vi åkte till praktiken som heter Saheli Sang, de jobbar med prostituerade i Red light district här i Pune med att sprida kunskap om kondomer och HIV, organisationen styrs av prostituerade, de sitter i styrelsen och det arbetar både socialarbetare, prostituerade och föredetta prostituerade där. Så vi fortsatte dagen med att besöka en bordell där vi fick interagera med de prostituerade. Det var ganska hemskt att se så ingen mådde nog direkt bra efteråt. Samtidigt var det jätteintressant. Det var inte lika tragiskt som jag hade förväntat mig och kvinnorna pratade på. Vi hade såklart tolk med oss  som var riktigt bra. Det var en peer-educator (en fd prostituerad kvinna) och en socionom som arbetade där. Han var en av två män som faktiskt arbetade på organisationen. Bordellen var uppdelad på två våningar och på övervaningen är det första vi ser en kvinna som ammar ett litet barn. Barnet var nog max 1 år gammalt och otroligt söt.  Nu har organisationen iofs arbetat med kvinnorna länge så många av kvinnorna lämnar bort sina barn så att de inte ska behova vara uppe i prostitutionen och låter då organisationen ta hand om dem så att de får en utbildning. Men alla gör inte det. Organisationen har faktiskt lyckats med sitt arbete då de sänkt antalet graviditeter bland de prostituerade och ökat kondomanvändningen och på så satt minskat spridningen av HIV. Det är bra. Men det är hemskt att se ett barn i den miljön. Men det var egentligen inte så tragiskt som jag hade väntat mig, även om deras situation är otroligt tragisk och de lider offantligt av det så log de ända, busade med barnet, frågade en massa om oss osv. Många av oss hade nog trott vi skulle få se döda blickar och zombieliknande beteende, och visst fanns det också. Eller kvinnor som var väldigt hårda och cyniska.

Efter det mådde jag inte så bra och åkte iväg och shoppade lite. Men jag hittade ingenting men det var skönt att bara få åka iväg en stund och tänka på något annat. Nu ska jag snart gå upp till lägenheten och läsa tror jag. Imorgon ska vi tillbaka och titta på fler bordeller. Kan bli ganska jobbigt det med. På söndag åker vi till en tribalby och sen är det nästan dags att åka hem. Det känns jättetråkigt, jag har inte alls någon lust att åka hem faktiskt. Om det inte vore för den brutala värmen. Den är inte lika uppskattad faktiskt.

Nej nu ska jag ge mig för idag.

Ciao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0