På besök hos en indisk familj

Vilken dag det har varit! Vi började med att åka till ett college här i Pune. Som vanligt hamnade jag i en rickshaw med en chaufför som inte hade en endaste liten djävla aning om vart han skulle så vi stannade ca 3 ggr och frågade efter vagen. Första gången stoppade han tom en motorcyklist som åkte in till vägkanten och hjälpte till. Mycket hjälpsamt folk här nere men smått förvirrade. Vi kom fram tillslut och begav oss in i skolan. När vi kom gående över skolgården var vi, hmm utstirrade ar nog det mest korrekta ordet. Tror halva skolan hände ut genom fönstren. Men det var en fin skola.

Vi blev bjudna på chai och kex (det går ner med guds hjälp och en tandborste men kommer ta ett tag innan jag dricker det frivilligt, bättre än svenskt thé iaf). Det blir man inte innan föreläsningar i sverige direkt. Sen bar det av upp till en föreläsningssal där de utanför hade gjort en dekoration i sand till vår ära. Väldigt smickrande. Utsikten från fönstren var otrolig! 

Väl därinne hölls en presentation av de "vuxna", en ritual där man tände en lykta där de vuxna, Lakshmi och en av tolkarna fick tända. Sedan framförde en tjej en solosång ( där jag faktiskt inte behövde tecknet för strypt katt) och sedan sjöng 4 flickor en annan sång (som lät en aning sämre). Efter det skulle vi presenteras och eftersom gäster är Gud här nere skulle vi även få en ros. Så vi fck gå fram en och en medan de läste en kort presentation om oss och sedan ta emot en ros. Fruktansvärt men vi överlevde.

Sedan följde en rast, med ish-tid såklart, så vi fick ställa upp på en massa kort som vanligt. Vi är ju som sagt inte heller oskyldiga i den frågan. Sedan fick vi lyssna på en mycket intressant föreläsning om tribals. Slutade med att jag köpte några vykort (gjorda av tribal-stammar och pengarna går till dem) och en present till farmors födelsedag, ska bara försöka få hem det på nåt smidigt sätt också. Men det löser sig nog.


Efter  det blev vi indelade i grupper, jag hamnade med John, Ulrika och Johanna och vi följde med en indisk kvinna hem för att bli bjudna på lunch. Med oss hade vi 4 andra indiska tjejer från skolan som också skulle äta med oss. Maten var mycket god, vi visade bilder och tittade på kvinnans brölloppsbilder. Där kan vi snacka kulturkrock!  Måste säga att jag är imponerade av indierna, den här kvinnan hade 2 barn och studerade, mannen godkände det vilket verkade enligt de andra vara ganska ovanligt. Men han var väldigt trevlig det lilla vi såg av honom. Dessutom bodde de ihop med hans föräldrar, hans bror och dennes fru. Undra om någon svensk skulle fixa det?


Vi blev bjudna på jättegod mat! Ris med gröna ärtor tror jag och väldigt väldigt god raita (mums mums mums). Och kvinnorna visade Ulrika hur man tar på sig en sari. Det verkade vara mycket komplicerat! Men det blev fint!


Efter det gav vi dem en souvenir, ställde upp på ännu mer bilder och slutligen tog vi en rickshaw hem. Sen har vi inte hunnat mer. Så nu sitter jag här, ska hem, ta en dusch och sen lagga mig tror jag.. Det väntar en LÅNG dag imorgon!

Ciao

Kommentarer
Postat av: Farmor

Hej! Kul att läsa om dina äventyr!Ikväll har Annica varit här och grattat. Nu är hon på väg till Sthlm.Ha en ny trevlig dag nu! Hoppas ni kan hålla sams när ni bor så trångt! Kram

2010-02-02 @ 23:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0