Guidad tur i Pune x2

Första riktiga dagen i Pune startade 10:30 då vi alla möttes upp i A;s lägenhet tillsammans med Lakshmi som är vår handledare om någon missat det. En mycket vacker indisk kvinna som arbetar på en skola här i Pune. Jag får ingen riktig ordning på hennes befattning men tror hon är utbildad socionom men arbetar som matematiklärare eller något sånt. Som sagt jag får ingen koll. Efter en stund anlände våra guider till lägenheten och vi blev indelade i grupper om 2. Jag hamnade med Paulina, the lonely outsiders group ungefär, och vi fick en 20-årig kille vid namn Karlesh (tror jag =S) som guide. De läste bachelorprogrammet i ekonomi på ett collage här i stan.Vår guide tyckte iaf jag var bra, även om det i gruppen rådde delade meningar om honom. Jag gillade att han inte var fast upp i röven på en hela tiden utan släppte oss ganska fria, även om det var en del information han hoppade över som vi helt klart hade behövt. Men sånt är livet. Han var iaf trevlig att prata med och jag fick svar på en hel del frågor. Dessutom var han en riktig fixare som hela tiden höll koll på att de andra guiderna hängde med, fixade rickshaws åt dem och ringde säkert en miljon samtal.

Efter mycket väntande, vi väntar hela tiden på nåt då alla tider är ish-tider, kom vi iväg ut på stan. Vi skulle bli runtguidade i två dagar i två delar av staden bara för att få en allmän uppfattning om hur man egentligen åker rickshaw, var butikerna där vi kunde köpa det nödvändigaste fanns, var det fanns bankomater, var man växlar pengar och andra kunskaper vi behövde för att överleva iaf första veckan.

 

Båda dagarna bjöd vi våra guider på lunch, och vilken mat vi fick, nästan helt gratis. Vissa av guiderna försökte nästan trycka ner maten i halsen på oss för här är man trevlig om man bjuder sina gäster på mat. Så ibland fick vi säga stopp jag är proppmätt för annars har man nog spruckit. Maten är som sagt supergod, inte så farligt stark (inte med mina mått mätta men vissa andra klagar lite) och väldigt smakrik. Och man fick snabbt in stinget på att bara äta med höger hand. Det betyder även att du bryter brödet endast med en hand som du sedan använder för att plocka upp maten med. Så vi äter en hel del bröd. Det finns en enkel teknik för att bryta, eller snarare slita isär brödet, men den ska jag förklara en annan gång.

Det går liksom inte att sammanfatta allt vi såg de här dagarna kort på något sätt. Vi har varit i butiker och köpt kourtas, som tunikor i bomull, sjalar, skor, väskor och en hel massa annat. Klantig som jag är fuckade jag till det redan första dagen genom att bli lite för stressad och glömde min nyinköpta bok i rickshawn. Men vafan sånt händer mig hela tiden. Lika bra att göra det på en gång med något så oviktigt så gör man inte om det.

De visade oss McDonalds, en bokaffär och en massa annat. Andra dagen fick vi se en fin park, eftersom vi var klara lite väl tidigt. Så vi hängde där, fotograferade hejvilt och bara slöade. Det kom dessutom fram två indiska killar som ville fotografera oss så det fick de väl göra. Dessutom ville de gärna vara med på bild och det fick de också. Här gillar man att fotografera och vi är säkert med på en miljon bilder. Vi är iofs inte ett dugg bättre.

Det finns massor mer att berätta från de dagarna men då får jag skriva tills imorgon.

Ciao

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Som jag sa på msn: Det ser ut att vara väldigt vackert där. Jag ska spara pengar och försöka resa till hösten!

2010-01-29 @ 19:58:49
URL: http://divinemadness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0