Shopping på ledig dag!

På onsdagen fick vi en välbehövlig dags vila, vilket vissa av oss inte alls tog tillvara på. Rätt många drog iväg till ett väldigt fint poolområde medan jag hängde på Helene och Susanne på stan. Så vi hoppade in i en rickshaw och skulle till Laxmi Road och en butik kallad Hy Fashion men han körde oss så himla konstigt. När han släppte av oss hade vi ingen som helst aning om var vi var men vi chansade och gick till höger. Efter sådär en 500 meter såg vi skylten till butiken och var rätt! Hallelulia!

I butiken jag köpte fyra tyger för att sy upp 4 kourtas efter mina mått. När jag valt tyger och betalat fick jag följa efter en ung kille iväg längs gatan och in i en liten gränd. Snacka om att jag kände mig ensam och utlämnad! Jag blev avlämnad hos skräddaren och där fick jag vänta och vänta och vänta. Tillslut hade de tid för mig och jag fick välja ringning i halsen, tog 2 eller 3 olika och sen fick jag välja längd och ärmar. Sedan tog de alla mina mått och så skulle vi försöka välja tid för avhämtning. Jag hade velat komma samma dag men det gick inte så det fock bli på söndag. Då ska jag fotografera dem så ni får se. Eftersom skräddaren var rätt dålig på engelska fick vi lite problem när jag skulle välja dag så vi fick hjälp av en liten söt indisk tant som tolkade.

Bilder tagna ur en Rickshaw

Sedan skulle Susanne iväg till skräddaren och hon hade köpt för att sy upp två fulla uppsättningar, dvs byxor, kourta och sjal. Helene behövde få en tunika ändrad, de skulle ta bort ärmarna och sy ner slitsen i sidorna lite så vi fick vänta ett tag till. Jag tror inte vi gör annat än väntar. Men det gick rätt snabbt. Vi fönstershoppade lite och Helene hittade en t-shirt som hon köpte.

Efter det tänkte vi åka till McDonalds en bit bort och äta. Vi kände för lite köttproteiner, iofs i form av kyckling då de inte serverar nötkött pga att kor är heliga här nere. Men vår chaufför hade inte riktigt koll på att det låg ett McDonalds i närheten utan körde oss HUR LÅNGT SOM HELLS iväg till gud vet var! Diskussionerna i rickshawn gick heta om vi skulle stoppa honom och prova en annan men vi beslutade oss för att sitta kvar och hoppas på det bästa. Men han släppte iaf av oss vid ett McDonalds. Vi käkade, mycket goda kycklingburgare och strips och sedan skulle vi iväg till marknaden. Så vi hoppade in i en ny rickshaw och jag hade helt klart rätt i att han kört oss till motsatta sidan av staden, för när vi sitter där så får jag syn på ett riktmärke vår grupp har. Nämligen baren som inte finns, som vi letade efter dag tre. Leo gav oss en ganska underlig vägbeskrivning och det låg ingen bar där. Sedan serverades heller ingen alkohol under Republic Day så det kan ju vara en anledning också. Så vi körde förbi den och sedan iväg till marknaden, bara för att inse att vi blev avsläppta bara 100 meter ifrån där vi blev avsläppta på morgonen. Vi hade alltså åkt från lägenheten till Laxmi Road, tillbaka till lägenheten och någon kilometer till bort ifrån den och sedan hela vägen tillbaka till Laxmi Road. Helt galet!

Fatta att tofflorna spridit sig till Indien till och med!


På marknaden som är rätt stor, vi orkade bara huvudgatan och en tvärgata neråt fanns det massor. Det mesta var iofs rat, men billigt rat. Örhängen för 20 Rs vilket är ca 3 kronor, jag köpte en bra väska där min systemkamera i väskan får plats plus anteckningsblock, dator och en massa annat om man vill. Den har hur många fack som helst och jag är jättenöjd. Den kostade iofs ungefär som en ratväska i Sverige, ca 75 kr men den behövdes eftersom det är en axelremsväska och det känns osäkert att ha plånboken på ryggen i en ryggsäck. Mycket mer köpte jag nog inte men Helene och Susanne handlade desto mer. Speciellt Susanne som köpte 30 meter sidentyg för 500 kr. Helt sjukt!

Sen åkte vi hem, var ner på internetcaféet, käkade och ja de vanliga småsakerna vi har för oss. Som att skriva dagbok mm. Vi somnar hur tidigt som helst numer, vid 22-23 helt utkörda. Men det är kul.

 

Ciao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0