Republic Day

Det här inlägget hör egentligen till guiderna men blev enklare att separera dem då första delen av dag 2 med guiderna var ganska speciell. Den 26 januari firas Republic Day i Indien, vilket är deras nationaldag kan man säga. Så dagen började 06:10 med uppstigning och påklädning för att sedan åka buss till Lakshmis skola. Dagen till ära var vi tvungna att bära traditionella indiska kläder som vi köpt dagen innan. Det var en upplevelse kan jag säga. Byxorna här har alla samma midjemått tror vi och det är enormt. Jag lovar att jag kan få in Madde iaf i mina byxor. Storlekarna mäts istället i längden på benen. De är i bomull och finns i de flesta färger, annars kan man alltid sy upp ett par. De är ganska bekväma men man ser rätt kul ut i dem. Det finns byxor med smala ben också men de ska vara lite svåra att få på sig tydligen. Jag gav mig helt enkelt inte in på det där. Vi alla köpte ett par vita första dagen och en till två tunikor. Jag köpte bara en, turkos med broderat mönster, riktigt fin faktiskt men jag är inte så förtjust i hur den sitter. Så det var vad jag var klädd i tillsammans med en vit lång och halvbred bomullssjal. De andra var klädda ganska lika, olika färger på tunikorna och olika längd på ärmarna. Även männen var klädda i tunikor och likadana byxor. Det var inte fullt lika smickrande på dem.

 

Så bar det av till skolan för första gången och vi blev utsläpade på idrottsplanen. Alla barnen stod på led och var klädda i skoluniform. De skötte sig verkligen exemplariskt. Vi fick förklaringen till det senare då det berättades att barnen tränats i en vecka innan ceremonin i att stå på led och att de drillas i det jämt. Sedan bads en bön, men den var ingenting i stil med svenska böner, den var jättelång och påminde om en sång. Men den var vacker och de bytte språk i den också.

 

Sedan hissade Lakshmi flaggan. Den var inte heller på en vanlig flaggstång utan på en mycket kortare. Runt foten på den hade de smyckat den jättefint med färgad sand eller något liknande och blommor. Sedan bar det av in för körsång av barnen. De sjöng på spanska, engelska, hindi och ett språk till som jag inte kan stava till. Helenes guide tolkade texten till en av tolkarna som vidarebefordrade den till Helene via teckenspråk. Jag hade tur och stod bredvid och den andra tolken vidarebefordrade den till mig i tal. Det var intressant. Efter det hade musikläraren (sång) en trummis, en på typ bongotrummor och en gitarrist/pianist ett jamsession. Musiken var jättebra men sången lärde mig ett nytt uttryck på teckenspråk som jag pluggar här nere då Helene är döv, strypa en katt.

Vi blev presenterade för Lakshmis son och dotter medan vi väntade i kön till lunchen. Jag och Maria passade på att prata lite med honom och det visade sig att han besökt Sverige och han var jättetrevlig. Paulina beskrev honom senare som den första vi sett som faktiskt var fuckable haha. Men vi kunde nog hålla med allihop om det till viss del. Sedan åt vi lunch, Indian Burgers som är nån form av potatis och grönsaksblandning som är friterad mellan två bröd. Så otroligt gott! Samtidigt blev vi inbjudna att spela cricket men det var det bara Carro som vågade sig på. Hon fick kasta tennisbollen. Hon fick hjälp med instruktioner av Lakshmis son.

 

 

Sedan fortsatte dagen med mer guidad tur i en annan del av staden. En lunch till och en massa mat, ännu fler fotografier osv. Men det har jag ju redan berättat om.

 

Så jag tror jag stannar där.

 

Ciao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0