Agra och nu I Delhi

Hejsan allihopa!

Nu sitter jag vid hotellets dator och skriver i Delhi. Vi kom hit idag från Agra där vi varit i några dagar och haft semester. Vi har haft så roligt att jag inte vet var jag ska börja. På tågstationen blev vi uppraggade av en rickshawförare vid namn Bobbi som körde oss till hotellet tillsammans med en annan kille. De var sjukt trevliga och vi beslöt oss för att lita på dem och hyra in dem som guider för dagen efter. Den andra killen som ingen av oss kommer ihåg vad han heter bodde alldeles vid vårt hotell och eftersom det igår var Holifestival, en hinduisk festival som handlar om färger med dans och musik och de kletar färg på varandra hej vilt tyckte de att vi kunde hamna i trubbel så den har mannen höll sig i närheten av oss. Hade vi varit ensamma fanns nämligen risken att vi skulle bli trackasserade och helt dränkta i färg mm. Dessutom kombinerades det hela med rätt mycket alkohol och alldeles bredvid vårt hotell låg en mycket obskyr bar.  Mannen visade oss till grannhotellet, där man var tvungen att gå förbi baren, där vi åt middag på deras takterass. Mycket trevligt faktiskt. Vi satt sedan och pratade lite med en engelsman vid namn Andrew som bodde där nere för tillfallet och försörjde sig på att guida turister. Han fick mat och husrum för att ragga kunder till hotellet och guida dem osv. Han var utbildad sjuksköterska tror jag och hade jobbat som volontär tidigare. Han var både hög och full (trots sin utbildning) men ända jättetrevlig och lugn. Var guide är vi inte helt säkra på om han var helt på det klara heller men de behandlade oss mycket väl. Det blev lite snack om vem som skulle guida oss men vi beslöt oss for att hålla oss till vår deal från tidigare. Vilket visade sig vara ett bra val.

06:15 nästa morgon blev vi upphämtade av vår guide Guddu (tror vi) och mannen från kvällen innan. Vi började med Taj Mahal som var precis så vackert som jag trodde och ett otroligt konstverk. Guiden var jättebra och trevlig och den andra mannen var bara chauffor. Vi var är i 4 timmar ungefär och såg palatset i både soluppgång och solljus.

Efter det skulle vi äta frukost och blev utsatta för en Holiattack i rickshawn, dvs en ung kille som dansade på gatan tillsammans med ett helt gäng slängde ett stort glas blåfargat vatten rakt in i rickshawn och fick in en fullträff på mig. Men det är bara att ta seden dit man kommer och skratta åt att vara blå. Vi åt frukost, och jag träffade ägarinnan till hotellet som visade sig vara en finsk kvinna. Sedan fick jag "playing holi" igen men den här gången på ett trevligt satt. En man som kände ägaren frågade om han fick och jag sa ja, så han smetade in rosa pulver med båda händerna från pannan, ner över kinderna och hakan, sedan kramas man. Jag fick tvatta bort det värsta dock för annars skulle alla tro att jag var med på det och jag skulle få mer färg på mig. Men mitt hårfäste var rosa hela dagen men det var bara kul. Andra delar av kroppen är fortfarande rosa haha. Sexigt som fan, verkligen....... Inte.


Vi begav oss till Fort Agra, ett annat jättevackert ställe och guidades runt där, sedan fick vi träffa en kille som var ättling till de som var med och byggde Taj Mahal som lärde oss att hur alla dekorationerna av marmor gjordes och som visade saker man kunde köpa. Vi fick dessutom prova att karva i marmor, det var skoj. Han hade så otroligt fina bord som han visade och bjöd på chai. Sedan visades vi till en mattaffar där vi fick se hur man knyter mattor, vi fick prova på det med. Sedan lärde de oss att ta på sig en sari och bjöd på läsk. Vi fick dessutom av ägaren höra några grova men roliga skämt.


Sedan bar det av till Baby Taj som byggdes innan Taj Mahal.

Sedan kollade vi på Taj Mahal Riverside och platsen där ett svart Taj Mahal skulle byggas men som inte blev av där vi fotade Taj Mahal från baksidan.


Dagen avslutades i en juvelarbutik kombinerat med en musikerbutik där vi fick lyssna på en fantastisk sittraspelare, dansa lite, och lyssna på lite indisk musik. Vår guide dansade tom lite.


Allt som allt var det en otroligt bra dag som vi kommer leva på länge. Jag knäppte massor med bilder och vi blev sa väl omhändertagna och omhuldade att det inte var sant. Sen var det bra att ha med dem för de skyddade oss från Holi (ni skulle sett de andra västerlänningarna, helt förstörda av all färg) och hade jättetrevligt.

Efter middagen stupade vi i säng på vårt trevliga hotell med underbar personal.

Nu ska jag gå och äta, jag får berätta mer sen..

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0